کاربرد نیتروژن

کاربرد نیتروژن

کاربرد نیتروژن

کاربرد های گاز نیتروژن

گاز نیتروژن یکی از گاز های بسیار پرکاربرد در زندگی انسان و سایر موجودات زنده است و تحت شرایط معمولی به صورت گازی بدون رنگ، بو و مزه می باشد. همچنین لازم به ذکر بوده که نزدیک به 80 درصد از هوایی را که تنفس می کنیم از این ماده گازی تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم به کاربرد های ضروری گاز نیتروژن در صنایع مختلف بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی مهم ترین کاربرد های گاز نیتروژن :

کاربرد نیتروژن در خشک نمودن حلال اضافی

خشک نمودن حلال اضافی از مهم ترین کاربرد های نیتروژن در صنعت است و این روش تنها در تحقیقات استفاده می شود.

کاربرد نیتروژن در صنایع داروئی:

شرکت های داروئی یکی از فعال ترین شرکت هایی می باشند که به مقدار زیادی گاز نیتروژن تصفیه شده، در ترکیب و ذخیره سازی ترکیبات درجه بندی شده پزشکی نیاز دارند و این عنصر برای آن ها یک عنصر حیاتی و ضروری است.

کاربرد نیتروژن در صنایع غذایی:

گاز نیتروژن یکی از گاز های موثر در فرایند بسته بندی مواد غذایی می باشد و می تواند به جابه‌جایی هوا در بسته بندی مواد غذایی کمک کند. (جابه‌جایی هوا باعث حذف نمودن اکسیژن از بسته بندی و همچنین کاهش روند فساد مواد غذایی را در پی دارد.)

کاربرد نیتروژن در صنعت نفت:

گاز نیتروژن می تواند عامل مهمی در جداسازی گازها از مخازن بزرگ و آماده سازی آن ها جهت ذخیره سازی نفت را در پی داشته باشد، زیرا نیتروژن ماده ای است که با نفت وارد واکنش نمی شود و به راحتی می تواند آن را در مخازن ذخیره سازی نگه دارد.

کاربرد نیتروژن در تولید برخی از فلزات:

برخی از فلزات نیاز دارند تا در محیط فاقد اکسیژن تولید شوند تا از اکسیداسیون و تشکیل فلزات مختلف جلوگیری شود.

پر نمودن باد لاستیک ها در خودروهای سواری :

امروزه از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودروهای سواری استفاده می شود که به تنهایی می تواند باعث: افرایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام رینگ و.. شود، همچنین با استفاده از گاز نیتروژن دیگر نیازی به چک نمودن وضعیت باد لاستیک ها تا چند ماه نمی باشد.

 

فهرست مطالب
سایر مطالب