استفاده از گازهای مختلف در صنعت جوشکاری

در ابتدا توضیحی مختصر درباره جوشکاری می دهیم، احتراق ناشی از سوخت گازی و یا سوخت بنزینی است که در ناحیه مشعل دستگاه جوش به وجود می آید جوشکاری می گویند. احتراق به وجود آمده باعث ذوب و اتصال فلزات می شود.

در حال حاضر پیشرفت های زیادی در زمینه صنعت انجام شده است که این پیشرفت، صنعت جوشکاری را نیز شامل می شود. یکی از این پیشرفت ها و فرآیندها استفاده از گاز در فرآیند جوشکاری است. درصورتی که از ورود گازهای موجود در هوا یعنی اکسیژن و نیتروژن به منطقه جوش پیشگیری کنیم، جوش دارای مقاومت بهتر و شکل ظاهری بهتری خواهد بود. به همین منظور از گازهای محافظ استفاده می کنند که وظیفه این گاز برقراری بهتر قوس الکتریکی، نفوذپذیری بیشتر قوس و جلوگیری از پاشیدن زیاد جرقه است. این گاز یا به صورت تک گاز و یا به صورت مخلوطی از چند گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون به توضیحی مختصر درباره برخی از گازها می پردازیم:

گاز آرگون و کاربرد آن در جوشکاری

گاز آرگون ، گازی بی رنگ و بی بو است که با حرف اختصاری Ar نشان می دهند. این گاز از نظر فراوانی، سومین گاز موجود در جو کره زمین است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از این کاربردها، استفاده از گاز آرگون به عنوان گاز محافظ جوشکاری است. کاربرد گاز آرگون در جوشکاری به دلیل این است که این گاز نجیب از نظر شیمیایی بی اثر بوده و ارزانترین جایگزین نیتروژن است در مواردی که امکان استفاده از نیتروژن وجود ندارد. از طرفی هدایت حرارتی پایین و همچنین ممانعت از اکسایش کاربرد گاز آرگون در جوشکاری را مناسب می سازد. استفاده از گاز آرگون خطراتی نیز به همراه دارد، از آنجا که آرگون مایع، دمای بسیار پایینی دارد تماس آن با پوست چشم خطرناک است و بافت را دچار یخ زدگی و سوختگی می کند.

گاز کربن دی اکسید و کاربرد آن در جوشکاری

کربن دی اکسید گازی بی رنگ و بی بو است و نقش مهمی در چرخه ی حیات در کره ی زمین دارد. همه ی انسان ها و حیوانات این گاز را تنفس می کنند. گاز Co2 به عنوان گازی پرکاربرد در صنعت به حساب می آید. یکی از کاربردهای اصلی آن در صنعت، استفاده از این گاز به عنوان گاز بی اثر در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از گاز دی اکسید کربن و آرگون به عنوان نوعی محافظ عالی به کار گرفته می شود. کربن دی اکسید جامد یا همان یخ خشک نیز برای زدودن رنگ از سطوح به منظور کیفیت بالاتر و کاهش هزینه در صنعت ساخت و تولید کاربرد دارد.

 

جوشکاری با مخلوط گازهای آرگون و دی اکسید کربن

مخلوط گازهای آرگون با دی اکسید کربن برای جوشکاری تیگ بکار نمی رود. اما این ترکیب برای فرآیند میگ یکی از بهترین مخلوطها است. این مخلوط در فولادهای کم کربن، میان کربن و دارای درصدی منگنز بصورت نامحدود بکارمیرود، این مخروط همچنین درجوشکاری فولادهای با ضخامت کم (نازک ) نیز مناسب است . در ضمن در جایی که عمق نفوذ و عرض جوش ضروری نیست و ظاهر جوش مهم است از این ترکیب استفاده میشود.

منبع: ایلنا

Share this post