نکات ایمنی گاز اتیلن

گاز اتیلن یا اتن (C2H4)، گازی است که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. از مهمترین کاربردهای این ماده می توان به ساخت پلیمر پرکاربرد پلی اتیلن از آن اشاره کرد.
در این مقاله قصد داریم در مورد ایمنی گاز اتیلن صحبت کنیم. وقتی در مورد ایمنی یک ماده صحبت می کنیم نخست باید به اثرات آن بر سلامتی انسان دقت کنیم.
یک ماده ی شیمیایی علی الخصوص یک گاز می تواند اثرات مخربی بر سلامتی انسان داشته باشد. این اثرات می توانند شامل تاثیر بر پوست، تاثیر بر چشم و تاثیر بر ریه شوند.
این گاز خاصیت اسیدی نداشته و از تماس آن با پوست مورد مخربی گزارش نشده است.
همچنین گزارش خاصی از تاثیر مخرب آن بر چشم و ریه در دست نیست اما چون یک ماده ی شیمیایی است به هر حال باید هنگام کار با آن موارد ایمنی را رعایت و حتی الامکان از استنشاق طولانی مدت آن خودداری کرد.
باید به این نکته دقت کرد که اتیلن مایع با جذب فراوان گرمای محیط می تواند باعث یخ زدگی شود.
نکته ی دیگر قابلیت اشتعال این گاز است. این گاز قابل اشتعال بوده و موقع کار با آن باید به این نکته دقت شود.
از آنجا که بین دو اتم کربن در این ترکیب پیوند دوگانه برقرار است این پیوند ممکن است شکسته شده تا این ماده با جذب اتم های دیگر به اشباع برسد.
همین باعث ترکیب پذیری این ماده و واکنش آن با مواد دیگر از جمله هالوژن ها می شود. در هنگام کار با این ماده باید به میل ترکیب آن با عناصری مثل کلر دقت کرد تا مشکل خاصی پیش نیاید.
در کل اتیلن ماده ی کم خطری است و توجه به نکات ایمنی در هنگام کار کردن با آن موجب پیشگیری از حوادث و مشکلات احتمالی خواهد شد.

Share this post