خطرات آتش سوزی در ارتباط با اکسیژن پزشکی

خطرات اکسیژن پزشکی
خطرات آتش سوزی در ارتباط با اکسیژن پزشکی

خطرات آتش سوزی در ارتباط با اکسیژن پزشکی

ادارۀ مرکزی آتش نشانی تنسی (SFMO) در مورد خطرات آتش سوزی در ارتباط با اکسیژن پزشکی هشدار می دهد.

اکسیژن پزشکی (O2) برای افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند مفید است اما معمولا در آتش سوزی های خانگی که منجر به مرگ تنسی ها در سال 2018 شده نیز یافت شده است.
اطلاعاتِ ادارۀ مرکزی آتش نشانی نشان می دهد اکسیژن پزشکی در 9 درصد آتش سوزی های مرگبار در سال 2018 وجود داشته است (8 از 89 مرگ و میر). تنها در اکتبر 2018، اکسیژن پزشکی در یک سوم آتش سوزی های مرگبار وجود داشته است (دونفر از شش تلفات آتشسوزی). با نزدیک شدن زمستان، افراد زمان بیشتری را صرف کارهای درون منزل می کنند، بنابراین ادارۀ مرکزی آتش نشانی تنسی (SFMO)، مشتریانی که از اکسیژن پزشکی استفاده می کنند را وادار کرده تا اقدامات ایمنی را برای پیشگیری آتش سوزی انجام دهند.
جولی میکس مک پیک، کارمند ارشد وزارت بازرگانی وکمیسیون بیمه و ادارۀ مرکزی آتش نشانی تنسی می گوید: “با رعایت دستورالعمل های ایمنی که تامین کنندگان اکسیژن پزشکی مطرح می کنند، می توانید امنیت خود، دارایی هایتان، و افراد خانواده را در مقابل آتش سوزی های خطرناک و مرگبار فراهم کنید. هیچکس نباید در زمان استفاده از اکسیژن پزشکی سیگار بکشد.”

خطرات اکسیژن پزشکی
خطرات اکسیژن پزشکی

چرا اکسیژن پزشکی نقش مهمی در آتش سوزی های خانگی دارد؟

آتش نیاز به سه مورد دارد تا شعله ور شود: گرما، سوخت، و اکسیژن. وقتی اکسیژن پزشکی موجود باشد بخشی از شرایط فراهم است. این امر موجب می شود آتش سریعتر و بیشتر شعله ور شود و با حرارت و دمای بالا صورت گیرد که فرار را نیز دشوارتر می سازد.
ادارۀ مرکزی آتش نشانی تنسی، چند نکته را به افراد خاطر نشان می کند تا از آتش سوزی های در ارتباط با ادارۀ مرکزی آتش نشانی دوری کنند:

  • نباید وقتی در منزل از اکسیژن پزشکی استفاده می کنید، سیگار بکشید. فردی که از اکسیژن پزشکی استفاده می کند هیچگاه نباید سیگار بکشد.
  • شمع، کبریت، هیزم، و حتی اسباب بازی هایی که جرقه می زنند نیز می توانند منبعی برای انفجار باشند و نباید در زمانی که اکسیژن پزشکی استفاده می شود، وجود داشته باشند.
  • سیلندر های اکسیژن پزشکی را حداقل 5 فوت دور از منابع گرما، شعله ها، و یا دستگاه های الکتریکی قرار دهید.
  • وسایلی که شامل روغن هستند مانند کرم ها، لوسیون ها، و غیره، براحتی آتش می گیرند. سعی کنید روغن را از محلی که اکسیژن پزشکی استفاده می شود دور کنید.
  • هیچگاه از اسپری آئروسل استفاده نکنید. مخصوصا زمانیکه محتوای قابل اشتعال در دسترس است.
  • درون و بیرون منزل علائمِ “سیگار نکشید” و یا از “آتش استفاده نکنید” را نصب کنید تا افراد مطلع باشند که از اکسیژن پزشکی استفاده می کنید.
  • اطمینان حاصل نمایید که هشداردهنده های دود درست کار می کنند و هر ماه آنها را بررسی نمایید. سعی کنید در صورت استفادۀ بیش از 10 سال آنها را تعویض نمایید.
  • سعی کنید برنامۀ فرار از آتشی را آماده کنید که از هر اتاق به بیرون راه داشته باشید. این برنامه را با اعضای خانواده تمرین کنید.

 

منبع:

فهرست مطالب
سایر مطالب