Thu
فهرست مطالب

سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت استفاده از گاز آرگون پلاسما در کشور ساخته شد

سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت استفاده از گاز آرگون پلاسما در کشور ساخته شد

طرح ملی فناوری سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت استفاده از گاز آرگون پلاسما و Sealing با تکنیک انعقاد عروق بزرگ و در بردارنده کلیه قابلیت‌های مورد نیاز در جراحی به همت متخصصان داخلی و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و تولید سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت استفاده از گاز آرگون پالسما و Sealing با تکنیک انعقاد عروق بزرگ و در بردارنده کلیه قابلیت‌های مورد نیاز در جراحی اس، مجموعه دستگاه فوق از دو دستگاه Iconic با ایجاد جریان فرکانس بالا و تشخیص شرایط بافت قادر به انجام برش و انعقاد عروق با تکنیک‌های مختلف و دستگاه APS1 با وظیفه کنترل و هدایت گاز آرگون به سمت الکترود و با ویژگیهای خاص طراحی شده است.
حمید رضا کاویانی، مجری و طراح سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت استفاده از گاز آرگون پلاسما برای دستگاه‌های الکترو کوتر جراحی، در خصوص این طرح، گفت:  هر دو دستگاه طراحی شده مکمل یکدیگر هستند. با طراحی و تولید مجموعه جدید دستگاه جراحی الکتریکی، استفاده از بعضی امکانات توسط جراحان مهیا شده و شیوه‌های مدرن جراحی با استفاده از آرگون ترویج یافته و باعث پیشرفت فنون و صنعت پزشکی در ایران شده، همچنین با خودکفایی در تولید این سیستم نیاز به خرید و بالطبع آن خروج ارز مرتفع می‌شود.

طراحی سیستم انعقاد آرگون پلاسما از سال 89 در کشور کلید خورد
وی افزود: موضوع طراحی سیستم انعقاد آرگون پلاسما از سال 89 آغاز شد و نهایتا در سال 92 و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت تیم تحقیقاتی شامل پنج محقق در بخش تحقیقات و 12 نیرو در بخش تولید، پس از طی مراحل مختلف و تطابق با استانداردهای بین‌المللی و اخذ تاییدیه‌های ملی و نشان CE مربوط به اتحادیه اروپا و با صرف هزینه‌ای بیش از 400 میلیون تومان این محصول نهایی و به بازار عرضه شد.
به گفته کاویانی، در سال 91 با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در قالب طرح کلان ملی فناوری تجهیزات پزشکی، مبلغ 250 میلیون تومان وام به صورت قرض‌الحسنه از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور اجرای این طرح اختصاص یافت.
مجری این طرح ملی زمان انجام پروژه و بازار این دستگاه در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: برای طراحی و تولید این دستگاه بیش از سه سال زمان صرف شد که سر انجام پس از اخذ تأییدیه‌های ملی و بین‌المللی، توانستیم نسبت به فروش آن به مراکز بیمارستانی و رفع نیازهای این مراکز اقدام کنیم، نیازی که تا قبل از ساخت این دستگاه‌ها، از طریق آلمان و آمریکا تامین می شد و اینک نه تنها وابسته به این کشورها نیستیم بلکه، رقیبی برای آنان به شمار می‌رویم.

كاهش یک چهارمی قيمت سیستم انعقاد آرگون پلاسما با توليد داخلي
این محقق و پژوهشگر، تصریح کرد:‌تا پیش از ساخته شدن سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا، برای واردات هر دستگاه آلمانی یا آمریکایی با قابلیت‌های پیشرفته به کشور 25 تا 35 هزار دلار ارزبری معادل 80 تا 150 میلیون تومان به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور تحمیل می شد در حالی، که با ساخت آن در داخل، علاوه بر صرفه جویی ارزی، قیمت تمام شده آن نیز به یک چهارم کاهش یافته است.
وی گفت:‌این روش عموما در جراحی های پیوند اعضا خصوصا، در پیوند کبد که دارای بافت های حساسی است کاربرد دارد و در آندوسکوپی و کولونوسکوپی که ابزار جراحی از مجاری طبیعی بدن انسان وارد می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد چرا که با وجود آن، نگرانی در مورد سوراخ شدن مجاری گوارشی و خونریزی در مجاری داخلی بدن از بین می‌رود.
این پژوهشگر، با اشاره به اینکه هم اینک قادریم این دستگاه را به کشورهای دیگر صادر کنیم، ادامه داد: در ساخت این دستگاه استانداردهای لازم را رعایت کرده و نشان CE را نیز کسب کرده ایم به گونه‌ای که کیفیت دستگاه تولید شده در کشور به اذعان جراحانی که از آن استفاده کرده‌اند مناسب بوده و آنان استقبال خوبی به عنوان بهره‌برداران حرفه‌ای صورت داده‌اند.
وی، با اشاره به اینکه تاکنون موفق شده ایم 20 دستگاه از سیستم انعقاد آرگون پلاسما را به مراکز بیمارستانی داخل کشور و 3 دستگاه به خارج از کشور عرضه کنیم، ادامه داد: با توجه به سوابق تولیدی و صادراتی شرکت، قادریم سالانه 400 دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا عرضه کنیم که از این تعداد، 80 درصد در داخل عرضه و 20 درصد نیز صادر می‌شود.
 

به اشتراک بگذارید