روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال

آشنایی با روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال

تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال باید توسط فردی باصلاحیت انجام گیرد. از آنجا که بسیاری از گازهای سمی و قابل اشتعال در طبیعت بی بو و بی رنگ هستند می توان گفت استفاده از حس بویایی به عنوان یکی از روش های تشخیص گازها سمی و قابل اشتعال کارآمد نمی باشد. وجود گازهای سمی و قابل اشتعال در یک محیط اثرات بسیار مخربی روی سلامتی انسان دارد به طوری که حتی در برخی مواقع ممکن است باعث مرگ انسان شود. از این رو آشنایی با روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال ممکن است کمک زیادی در جهت حفظ سلامتی به شما بکند.

تعریف گازهای سمی و انواع آن ها

به مواد سمی که در حرارت به صورت گاز می باشند، گازهای سمی گفته می شود. قرار گرفتن در معرض گازهای سمی باعث مسمومیت افراد می شود و در صورت ابتلا به مسمومیت با استفاده از گازهای سمی و در صورتی که به موقع تحت درمان قرار نگیرید ممکن است منجر به مرگ شما شود. در صورت آشنایی با روش های مختلف تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال خطرات احتمالی از آن ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهید داد. گازهای سمی از راه تنفس وارد بدن انسان می شوند از این رو به آسانی وارد جریان خون می شوند و پس از چند ثانیه به مراکز عصبی می رسند و سپس قادر به مشاهده تأثیرات شدید این گازها خواهید بود.

  • مونوکسید کربن
  • دی اکسید کربن
  • کلر
  • کلرور کربونیل
  • اسید سولفیدریک
  • دی اکسید گوگرد
  • اکسید نیترو
  • سیانوژن

آشنایی با انواع گازهای قابل اشتعال

برخی از گازها نیز به آسانی قابل اشتعال هستند بنابراین بهتر است با روش های مختلف تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال داشته باشید و در صورتی که متوجه شدید این گاز در محیط شما وجود دارد آن را به سرعت از آن محیط دور کرده تا از خطرات احتمالی ناشی از قرارگیری در معرض آن پیش گیری کنید.

آشنایی با روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال

همانطور که می دانید برای تشخیص هر یک از گازهای سمی و قابل اشتعال روش خاصی وجود دارد. در این بخش از این مقاله روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال را برای شما آورده ایم تا با استفاده از این روش ها به راحتی قادر به تشخیص انواع این گازها باشید و بتوانید به راحتی از خطرات احتمالی این گازها پیش گیری کنید.

روش کاتالیستی

یکی از روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال روش کاتالیستی می باشد. در این روش از دستگاهی استفاده می شود که از دو رشته پلاتین ساخته شده و به صورت الکتریکی تا 400 درجه سانتی گراد گرم می شود.

مادون قرمز

یکی از روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال استفاده از گاز سنج های مادون قرمز می باشد. در این گازسنج ها، اشعه ای به نمونه گازی می تابد. در صورت وجود گازهای سمی و قابل اشتعال در نمونه قسمتی از اشعه تابشی جذب می گردد، میزان جذب متناسب با غلظت گاز می باشد. طیف جذبی گازهای مختلف متفاوت می باشد.

نوار کاغذی

یکی دیگر از روش های تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال نوار کاغذی می باشد. در این روش نوارهای کاغذی را به مواد شیمیایی آغشته می کنیم تا تشخیص گازهای سمی و قابل اشتعال با دقت بیشتری انجام گیرد. این کاغذها در برخورد با گازهای مختلف تغییر رنگ می دهند و با استفاده از فتوسل آنالیز می شوند و به غلظت گاز تبدیل می شوند.

Share this post