روش نوین برای تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا در ایران

ارائه روش نوین برای تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا

به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتی بابل محقق شد:

ارائه روش نوین برای تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا

ارائه روش نوین برای تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا
ارائه روش نوین برای تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا

محققان کشورمان در دانشگاه صنعتی بابل با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به ارائه روشی نوین برای تولید هیدروژن با خلوص بالا شدند.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه استفاده از هیدروژن به عنوان نوعی سوخت یکی از راه‌های مدرن تامین انرژی است. هرچند استفاده از این سوخت در آغاز مسیر خود قرار دارد و سرمایه‌گذاری و تحقیقات زیادی بر روی هیدروژن به عنوان سوختی دارای توجیه اقتصادی در حال انجام است.

البته علت توجه محققان به هیدروژن نیز بی دلیل نیست. گاز هیدروژن خصوصیاتی همچون تمایل واکنش دهندگی بالا، فراوانی و عدم آلایندگی محیط زیست را دارد.

هیدروژن یا آبزا، یک عنصر شیمیایی در جدول تناوبی است که با حرف H و عدد اتمی یک نشان داده شده است. هیدروژن عنصری بی رنگ، بی بو، غیر فلز، یک ظرفیتی و گازی دو اتمی، با خاصیت شعله وری فوق العاده بالا است. هیدروژن سبک‌ترین و فراوانترین عنصر در جهان بوده و در آب و نیز در تمامی ترکیبات آلی و موجودات زنده یافت می‌شود.

اما یکی از مهمترین روش های تولید هیدروژن با خلوص بالا استفاده از غشای پالادیمی است که در اکثر مراکز پژوهشی معتبر دنیا روی آن کار می‌شود.

با توجه به اهمیت این فناوری در صورت حمایت از طرح‌ها در این حوزه، می‌توان همزمان با کشورهای پیشرو در این مسیر گام برداشت و از دستاوردهای این طرح در زمینه‌های مرتبط با پیل سوختی مانند کاربردهای نیروگاهی و خودروسازی استفاده کرد.

بنابراین طرحی با عنوان «ساخت غشای کامپوزیتی پالادیمی با روش لایه‌گذاری بدون اعمال جریان (ELP) به منظور تخلیص هیدروژن به عنوان خوراک پیل سوختی» توسط محققان در دانشگاه صنعتی بابل و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

سوختی پاک برای آینده

مجید تقی زاده مجری این طرح پژوهشی در دانشگاه صنعتی بابل هدف از انجام آن را ساخت غشا پالادیمی با روش لایه‌گذاری بدون اعمال جریان دانست که از هیدروژن تولید شده به این روش می‌توان به عنوان خوراک پیل سوختی استفاده کرد.

به گفته وی، مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله محدودیت منابع فسیلی، تأثیرات منفی زیست محیطی، بهره‌گیری از منابع هیدروکربنی، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، منازعات سیاسی و تأثیر آن بر ارائه انرژی پایدار از جمله دلایلی هستند که بسیاری از سیاستمداران و متخصصان مباحث انرژی و محیط زیست را در حرکت به سوی ایجاد ساختاری نوین مبتنی بر امنیت ارائه انرژی، حفظ محیط زیست، ارتقاء کارایی سیستم انرژی وادار کرده است.

تقی زاده ادامه داد: از جمله منابعی که در آینده می‌توان به عنوان سوخت پاک، قابل حمل و نقل، مناسب و کارآمد که علاوه بر الکتریسیته می تواند مورد استفاده قرار گیرد هیدروژن است.

وی همچنین بیان کرد: پیل های سوختی یکی از مهمترین مبدل های انرژی در آینده هستند که از هیدروژن خالص، متانول و گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده می‌کنند.

این محقق اظهارکرد: تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریسیته در پیل‌های سوختی فرایندی مستقیم است که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی انجام می‌شود. از این رو مطالعه راه‌های مختلف تولید و خالص‌سازی هیدروژن ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته وی، یکی از مهمترین روش های تولید هیدروژن با خلوص بالا استفاده از غشای پالادیمی است که در اکثر مراکز پژوهشی معتبر دنیا مورد مطالعه قرار دارد.

منبع: ایرنا

Share this post