راز وجود متان در مریخ

پانزده سال است که گروه‌های تحقیقاتی مختلف اثرات متان در مریخ را مورد توجه قرار داده بودند و جالب اینجاست که اغلب به نظر می‌رسید این نشانه‌ها به عنوان بخار حاصل از گاز است که ظاهر می‌شود و و پس از مدتی کوتاه ناپدید می‌شود.

گروه‌های تحقیقاتی به شدت روی این موضوع بحث کرده اند که آیا وجود متان ممکن است شواهدی از زندگی باشد یا اینکه صرفا از جمله فرآیند‌های زمین شناسی است؛ از سوی دیگر. محققانی معتقدند که باید دید آیا متان واقعا در همه وجود دارد یا این کشف اشتباه بوده است.

اکنون یک گروه تحقیقاتی با استفاده از داده‌های فضاپیمای مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا، می‌گویند که آن‌ها متان را در بالای دهانه گیل در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۳، فقط یک روز پس از آنکه فضاپیمای کنجکاوانه ناسا متوجه شد که یک سنسور متان از زمین در دهانه گیل، وجود دارد، یافتند که این نشان دهنده اولین یافته تایید شده از یک ماده مهم در کشف زندگی در سیاره سرخ است.

رگه‌های حیات در سیاره مریخ/ گاز متان در مریخ کشف شد

شواهد کشف متان در سیاره سرخ

محققان به رهبری مارکو گیورانا از Istituto Nazionale di Astrofisica در رم با استفاده از ابزاری به نام طیف سنج فوریه سیاره‌ای (PFS) در اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ برای مشاهده دهانه گیل اقدام کردند و این زمانی بود که در روز‌های قبل از مشاهده این طیف سنج، مریخ اکسپرس متان را مشاهده نکرد اما در مدار‌ها نزدیکتر مریخ اکسپرس یک جهش مشابه در متان مشاهده کرد، در همان منطقه سیاره سرخ در عرض چند روز، سیگنال برای هر دو فضاپیمای ناساو مریخ اکسپرس ناپدید شد.

تشخیص متان برای سال‌ها در سیاره سرخ ادعا شده است اما در هر صورت سیگنال‌ها برای اثبات این ادعا ضعیف و غیر قابل اعتماد بودند یا محققان نسبت به منابع و داده های حاصل از آن تردید داشتند؛ در واقع بدیهی است که ظاهرشدن ناگهانی و ناپدید شدن داده ها تأیید یافته‌ها را دشوار‌تر می‌کرد، اما منجمان همچنان مسیرهای مختلفی که دلیل شکوفایی و ناپدید شدن متان را نشان دهد، امتحان کردند.

متان چگونه در مریخ کشف شد؟

آیا می‌توان گفت فرآیند‌های بیولوژیکی برای کشف متان در مریخ در کار بود؟ در زمین، اکثرا بخش عمده متان توسط موجودات زنده و از میکروب‌های انسانی تولید می‌شود.

اکوسیستم زیرزمینی مریخ که عامل وجود متان است، بسیار جذاب به نظر می رسد ، اما فرایند‌های زمین شناسی تولید متان را فقط از ترکیبی از نور خورشید و گرما روی بعضی از سنگ‌ها می دانند اما چگونگی وجود متان و کشف آن برای متخصصان زمین شناسی بسیار هیجان انگیز است و به اندازه کشف موجود بیگانه فضایی جذابیت دارد.

تحقیقات جدیدی که اول آوریل منتشر شده است هنوز علت وجود متان را مشخص نکرده است اما در تحقیقات جدید بررسی محل نشات گرفتن متان مورد توجه قرار گرفته است چراکه متان به سرعت ظاهر و ناپدید می شود بنابراین باید محل خروج این گاز بررسی شود.

محققان نقشه ای از محل خروج متان را دریافتند؛ محلی مشابه منابع متان در زمین همچون گسله، چشمه و منفذ است؛ آنها منطقه ای به نام Aeolis Mensae و محیط اطراف آن را به عنوان منبع احتمالی متان شناسایی کردند.

در حالی که هنوز راز مربوط به کشف متان وجود دارد؛ محققان اکنون نقشه ای در این باره در نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند کشف شواهد برای حیات دشوار است.

Share this post