Sat
فهرست مطالب

دوربینی که می‌تواند از گاز متان تصویر برداری نماید

دوربینی که می‌تواند از گاز متان تصویر برداری نماید + عکس

 

این خود موجب شده است که محققان دانشگاه‌های لینکوپولین و استکهلم دوربینی با قابلیت تصویر برداری از گاز متان در موقعیت‌های واقعی بسازند. آنها می گویند از این دوربین می‌توان برای مشاهده منابعی همچون مراکز دفن زباله، فرایندهای آتش سوزی و مزارع و دریاچه‌ها که از منابع اصلی تشکیل گاز متان هستند استفاده کرد.

 

نمونه فعلی آن تا مقیاس 35 کیلوگرم را شاخص بندی می‌کند، و عکس برداری گاز متان را هم به صورت عکس و هم فیلم فراهم می‌آورد. این دوربین از نوع دوربین‌های ابر طیفی می باشد؛ به این معنی که قابلیت این را دارد که نورهایی را که نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید را ببیند.

به گفته محققان این دوربین در نوع خود و در مقایسه با سایر دوربین‌ها، حساس‌ترین دوربینی است که تا به حال ساخته شده است. این خود مزیتی است که می‌توان به وسیله آن گاز های مقیاس خیلی کم در کیلو‌گرم را هم مشاهده کرد.

 

پروفسور دیوید بستویکن، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «این دوربین به ما قابلیت نقشه برداری و پایش منابع تشکیل متان را می‌دهد؛ همچنین کمک می‌کند تا نحوه انتشار گاز متان را زیر نظر گرفته و به این وسیله انتشار آن را کاهش دهیم».

 

این دوربین تا کنون در فرایندهای آزمایشی زمینی مورد استفاده قرار گرفته است و محققان در پی این هستند تا از این دستگاه در آزمایشات پایشی هوایی نیز استفاده نمایند.

 

به اشتراک بگذارید