دستورالعمل حفاظتی جوشکاری با کپسولهای استیلن

Tue

دستورالعمل حفاظتی جوشکاری با کپسولهای استیلن
1- محل جوشکاری ومحل استقرار کپسولهای استیلن باید حداقل 5-4 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا از برخوردو رسیدن جرقه به کپسولها واحتمال انفجار و آتشسوزی جلوگیری شود.
2- چنانچه شیر خروج اسیتلن یخ بزند باید با آب گرم یا کیسه شن داغ آنرا گرم و باز کرد وهرگز نباید هیچ نوع شعله آتش جهت این منظور بکار برد.

3- کپسولهای محتوی گاز اسیتلن و همچنین کپسولهای خالی و نیز کپسولهای اکسیژن را باید همیشه بطور قایم روی زمین قرار داد و با زنجیر و تسمه طوری آنها را به دیوار مهار کرد که مانع از وازگون شدن آنها گردید زیرا در صورت سقوط کپسول اسیتلن ممکن است براثر برخورد آن به پای کارگران و یا یکی دیگر از اعضای آنان حادثه های خطرناکی بوجود آید و صدمات جبران ناپذیری در جهت معلولیت کارگران ایجاد نماید و همچنین امکان انفجار کپسول هم وجود دارد.
4- شیر بازو بسته شدن گاز باید سالم باشد وخوب کار کند و دستگاه تنظیم فشار نیز کار خود را به خوبی انجام دهد.
5- کپسول اسیتیلن را نباید در معرض حرارت نور خورشید بخاری کوره و یا تنور قرار داد. زیرا براثر حرارت اسیتیلن تجزیه میشود و فشار درون کپسول بالا میرود و خطر انفجار بوجود می آید . به همین جهت باید هنگام جوشکاری گاه بگاه حرات بدنه کپسول استیلن را با دست لمس نمود و هر گاه حس شود که حرارت آن از حرارت دست بیشتر است به جهت احتیاط کار جوشکاری را موقتا تعطیل نمود تا کپسول حرارت طبیعی خود را مجددا بدست آورد.
6- هرگز نباید بطور ناگهانی شیر کپسول اکسیژن را بطور کامل باز کرد زیرا موجب سوختن شیر تقلیل فشار میشود و آتش سوزی بوجود می آید چون جریان یافتن سریع اکسیژن متراکم در شیر تقلیل فشار را نیز از کار می اندازد
7- هرگز نباید شیر کپسول اکسیژن را روغنکاری وگریس کاری کرد. زیرا در صورت آلوده بودن شیر کپسول اکسیژن به روغن به محض باز کردن انفجاری در شیر تقلیل فشار رخ میدهدو کارگر جوشکار را دچار سوختگی شدیدی می کند.
8- قطعات لوله گاز استیلن را بوسیله بست اتصال به یکدیگر محکم کنید تا از هم جدا نشود البته حتی الامکان باید سعی شود که از شیلنگهای یک تکه استفاده شود برای روشن کردن مشعل باید همیشه ابتدا شیر کپسول اکسیژن را باز کرد و سپس شیر کپسول استیلن را و در موقع خاموش کردن مشعل نیز باید بر عکس عمل کرد یعنی اول شیر کپسول استیلن و بعد شیر کپسول اکسیژن را بست.
9- از پرتاب کردن و غلتاندن سلیندر ها باید خودداری کرد.
10- کپسولها را باید بطور عمودی و دور از حرارت و نور مستقیم خورشید واشعه و سرمای شدید انبار کرد.
11- شیر سلیندر ها باید محکم بسته شوند و هیچگونه نشتی نداشته باشند و موقع استفاده شیر باید به آهستگی و خیلی کم باز شود.
12-شیر کپسولهای خالی باید بسته باشند و کلا هک حفاظتی آنها نصب گردد.
13- شیر سلیندر همیشه با دست بازو بسته شود و نباید از ابزار و آچار غیر استاندارد برای باز کردن و بستن آن استفاده نمود.
14- سلیندرها را نباید با جرثقیلهای سقفی حمل نمود.
15- سلیندر های استیلن واکسیژن را نباید با هم و در یک جا انبار کرد.
16- به تاریخ تولید درج شده بر روی بدنه کپسولها توجه کنید و از استفاده از کپسولهای قدیمی و فرسوده و معیوب خودداری نمایید.

Share this post