خوراکی بسیار خطرناک به اسم بستنی نیتروژنی

بستنی نیتروژنی

مصرف خوراکی‌هایی که برای تزیین به آن‌ها نیتروژن مایع افزوده می‌شود می‌تواند خطر‌های جدی برای سلامت بدن داشته باشد.

کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA هشدار می‌دهند مصرف بستنی و سایر نوشیدنی‌هایی که در آن از نیتروژن مایع مشهور به نفس اژد‌ها استفاده می‌شود می‌تواند سبب آسیب‌های شدید به سلامت افراد به ویژه نوجوانان شود.

به تازگی در دنیای خوراکی‌های صنعتی استفاده از نیتروژن مایع در تهیه برخی بستنی و نوشیدنی‌ها مورد توجه فروشندگان و مشتری‌ها قرار گرفته است.

کارشناسان هشدار می‌دهند نیتروژن مایع سبب کاهش بسیار زیاد دمای خوراکی می‌شود به اندازه‌ای که حتی از دمای قطب جنوب هم می‌تواند کمتر باشد و مصرف آن مخلوط با بستنی یا نوشیدنی باعث آسیب شدید به عملکرد ارگان‌های بدن خواهد شد.

مصرف خوراکی‌هایی که در آن‌ها نیتروژن مایع به کار رفته است، سبب آسیب به مری و معده می‌شود؛ از نیتروژن مایع دربسیاری موارد از جمله صنایع غذایی برای نگهداری مواد خوراکی همچنین در ساخت رایانه استفاده می‌شود.

بستنی نیتروژنی
بستنی نیتروژنی

در زمینه پزشکی از نیتروژن مایع برای حذف زگیل و مَنگُوله‌های پوستی استفاده می‌شود، زیرا سبب منجمد شدن این ضایعه‌های پوستی و مرگ سلول‌های آن‌ها می‌شود.

با وجود آنکه نیتروژن مایع سمی نیست، اما به دلیل ایجاد سرمای بیش از اندازه‌ای که هنگام مصرف خوراکی‌های تهیه شده با آن وارد بدن می‌شود برای سلامت انسان مضر است.

نیتروژن مایع می‌تواند دمایی برابر با منفی ۳۲۰ درجه فارنهایت (منفی ۱۹۶ درجه سلیسیوس) داشته باشد و مصرف بستنی یا نوشیدنی تهیه شده با این مایع می‌تواند سبب کرخت شدن پوست، سوختگی اعضای بدن و آسیب شدید به بافت گلو، مری و معده شود.

بستنی نیتروژنی
بستنی نیتروژنی

در خوراکی‌هایی که در آن‌ها نیتروژن مایع استفاده شده است وقتی نیتروژن به تدریج حل می‌شود به شکل دود از میان بستنی یا نوشیدنی ظاهر می‌شود و این برای عده بسیاری از نوجوان‌ها جذاب و باعث جلب توجه است.

نیتروژن به طور طبیعی درجهان به شکل گاز وجود دارد و برای تبدیل به مایع باید دمای آن را بسیار پایین آورد.

بدن انسان به شدت نسبت به سرما و کاهش درجه حرارت حساس است و تماس اعضای بدن با مواد غذایی سرد می‌تواند سبب یخ زدن آب در سلول‌های پوستی وعروق خونی شود که در نهایت سبب اختلال در عملکرد اعضای بدن می شود.

افزون بر آسیب به اعضای درونی بدن، استنشاق بخار ناشی از نیتروژن مایع در زمان مصرف بستنی یا نوشیدنی می‌تواند سبب مشکل‌های تنفسی به ویژه در افراد مبتلا به بیماری هایی چون آسم شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت با توجه به کافی نبودن اطلاعات درباره اثر‌های مصرف نیتروژن مایع بر سلامت بدن، افراد از خوراکی و مایع‌های حاوی این ماده خودداری کنند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

Share this post