تولید اکسیژن برای مسافران فضایی امکانپذیر شد

تولید اکسیژن برای مسافران فضایی

محققان به تازگی موفق به ساخت راکتوری شدند که می‌تواند دی‌اکسید کربن را به مولکول اکسیژن تبدیل کند تا راهی برای تامین اکسیژن مورد نیاز فضانوردان باشد.

تولید اکسیژن برای مسافران فضایی امکانپذیر شد
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اکسیژن عنصری است که در سراسر کیهان یافت می‌شود اما شکل مولکولی آن که مورد نیاز انسان‌ها است، در فضا وجود ندارد.

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر محققان موسسه فناوری کالیفرنیا راکتوری را ساختند که می‌تواند دی‌اکسید‌کربن را به مولکول‌های اکسیژن تبدیل کند؛ در واقع این سیستم می‌تواند راهی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تولید اکسیژن مورد نیاز برای زندگی در فضا باشد.

گفتنی است؛ زمین تنها مکانی است که دارای گاز حیاتی اکسیژن برای تنفس انسان‌ها است و تامین اکسیژن در فضا، یکی از بزرگ ترین مشکلات فضانوردان است. در حال حاضر فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی با کمک الکترولیز به راحتی نفس می‌کشند. الکترولیز فرایندی است که طی آن آب به گازهای اکسیژن و هیدروژن تبدیل می‌شود.

از همین رو محققان در تلاش بودند تا راه دیگری را برای تولید اکسیژن پیدا کنند؛ در نهایت آنها موفق به ساخت راکتوری شدند که به نظر بسیار ساده است و دی‌اکسید کربن را به مولکول‌های اکسیژن و اتم کربن تبدیل می‌کند.

طبق گفته این تیم، این راکتور در آینده علاوه بر اینکه به تولید اکسیژن مسافران فضایی کمک می‌کند، می‌تواند با حذف دی‌اکسیدکربن از فضا و تبدیل آن به اکسیژن به مبارزه با تغییرات آب و هوایی برود.

Share this post