ایران صاحب تکنولوژی مایع‌سازی گاز هلیوم شد

ایران صاحب تکنولوژی مایع‌سازی گاز هلیوم شد

مدیر مرکز توسعه فناوری گازهای صنعتی ایران اظهار داشت: اکنون چند کشور در دنیا صاحب تکنولوژی مایع‌سازی گاز هلیوم هستند و ما توانستیم به این فناوری پیشرفته دست یافته و صاحب این تکنولوژی شدیم.

حجت علی‌لو روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تلاش ۴ تا ۵ ساله محققان ما به بار نشست و توانستیم به دانش فنی مایع‌سازی گاز هلیوم دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در غرب آسیا کشور قطر با استفاده از تکنولوژی شرکت‌های خارجی توانست این کار را انجام دهد اما ما با اعتماد و اتکا به توانمندی‌های داخلی، استفاده از توان متخصصان و کارشناسان و استفاده از توان ملی، موفق شدیم دانش فنی و تکنولوژی مایع‌سازی گاز هلیوم را کسب کنیم.

علی‌لو به کیفیت مناسب این محصول اشاره کرد و گفت: هلیوم مایع با کیفیت مناسب تولید شده و در بُعد مصرف هم تائیدیه‌های لازم را از مراجع ذی‌ربط اخذ کرده است.

وی بیان داشت: تاکنون هلیوم مایع وارداتی بوده و از خارج کشور تامین می‌شده که با توجه به شرایط کشور، واردات آن سخت شده بود و محققان جوان توانستند کشور را از این وابستگی رها کنند.

علی‌لو، یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان گاز هلیوم مایع در کشور را صنایع پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی اعلام کرد و گفت: کمبود هلیوم مایع مشکلات جدی برای آزمایشگاه‌ها به وجود آورد که با تولید هلیوم مایع توسط محققان جوان ایرانی، این مشکل برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه آمادگی تامین نیازهای کشور را در این زمینه داریم، گفت: دانش فنی مایع‌سازی گاز هلیوم به عنوان دانش های‌تک و تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شود که تولید آن افتخاری بزرگ برای کشور است.

علی‌لو در ادامه بر لزوم حمایت از این طرح دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ذخایر پارس جنوبی غنی از گاز هلیوم است که امیدواریم با حمایت مسئولان امکان دسترسی ما به گاز هلیوم این منطقه فراهم شود.

این دستگاه به همراه شش دستگاه فناورانه دیگر با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست مدیران و رؤسای پارک‌های علم و فناوری رونمایی شد.

 

Share this post