اسپیس‌ایکس علت انفجار دراگون را فاش کرد

شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) در ماه آوریل طی آزمایش موتور کپسول “دراگون”(Dragon) و پس از آن که این فضاپیما اولین سفر رفت و برگشت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در ماه مارس انجام داد، دچار مشکل شد و یک انفجار را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) کپسول “دراگون”(Dragon) را در ماه مارس برای اولین بار به سفر رفت و برگشت به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و این سفر با موفقیت انجام شد. اما ماه بعد یک انفجار غیرمنتظره در حین آزمایش موتور روی زمین، سؤالاتی را درباره زمان‌بندی و میزان اطمینان به این کپسول پیش آورد که اسپیس‌ایکس در تحقیقات مشترک با ناسا بالاخره علت این انفجار را یافت.

اکنون پس از گذشت چند ماه از این حادثه، اسپیس‌ایکس یک توضیح برای چرایی انفجار کپسول دراگون در حین آزمایش یافته است.

این شرکت فضایی خصوصی دریافته است که یک نشت جزئی به اکسید کننده مایع (مخصوصاً تتراکسید نیتروژن) اجازه داده به لوله‌های پرفشار هلیوم وارد شوند. هنگامی که مقداری از این اکسید کننده‌ها از یک سوپاپ چک هلیوم طی راه‌اندازی سیستم فرار رد شد، با تیتانیوم بکار رفته در این سوپاپ واکنش داد و منجر به انفجار شد.

اسپیس‌ایکس گفت: واکنش بین اکسید کننده و تیتانیوم غیرمنتظره بود و اشاره کرد که چند دهه است که از تیتانیوم در ساخت اجزای فضاپیماها استفاده می‌شود و تاکنون چنین مشکلی پیش نیامده بود.

این شرکت اقداماتی را برای کاهش احتمال وقوع دوباره این اتفاق انجام داده است. مهندسان اسپیس‌ایکس مسیرهای ورود احتمالی سوخت مایع به سیستم فشار را در سیستم فرار مسدود کرده‌اند. آنها دریچه‌ها و سوپاپ‌ها را جایگزین و آنها را به طور کامل مهر و موم کردند تا خطر را تا بیشترین حد ممکن کاهش دهند.

اکنون اسپیس‌ایکس می‌گوید “دراگون” دوباره برای پروازهای آینده آماده است.

هنوز هیچ اشاره‌ای به این نکته نشده است که این وقفه چه تأثیری بر برنامه اسپیس‌ایکس می‌گذارد، اما اکنون از کپسول‌های مختلف برای مأموریت‌های بعدی استفاده می‌کند.

کپسول “دراگون” برای مأموریت آزمایشی دوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شود تا در نهایت بتواند به طور منظم فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) بفرستد.

ناسا به عنوان کارفرمای اسپیس‌ایکس به دنبال حصول اطمینان از امنیت پروازهای اسپیس‌ایکس است، چرا که ارسال فضانوردان ناسا نباید با هیچ خطری همراه باشد و اسپیس‌ایکس باید تلاش کند که اقداماتش منجر به سفرهای ایمن‌تر شود.

 

منبع: ایسنا

Share this post