استفاده از هلیوم در دستگاه ام آر آی (MRI)

هلیوم در دستگاه ام آر آی (MRI)

استفاده از هلیوم در دستگاه ام آر آی (MRI)

هلیوم عنصری در گروه گازهای نجیب است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف شامل زمینه های پزشکی دارد. در واقع، یکی از استفاده های رایج هلیوم در دستگاه های ام آر آی می باشد.

دستگاه های ام آر آی چگونه از هلیوم استفاده می کنند؟

دستگاه ام آر آی شامل فلزات، یک آهنربا، و سیم هایی است که جریان را تولید می کنند. این دستگاه از میزان زیادی انرژی برای میدان مغناطیسی بزرگ خود بهره می برد. برای اینکه از این میزان انرژی استفاده کند، باید به رساناییِ بالایی داشته باشد. بهمین خاطر، سیم های درون دستگاه باید به دمایی نزدیک به صفر درجه نزدیک باشد.

این دستگاه نیاز به ماده ای دارد تا دمای هوا را سرد نگه دارد که این ماده هلیوم مایع است. این مایع دمای -269.1 درجه سلسیوس دارد که برابر با -452.11 درجه فارنهایت است.

یک دستگاه ام آر آی بطور متوسط 1700 لیتر هلیوم مصرف می کند. 18 بالون استاندارد نیاز به 1 اوز هلیوم دارند و این دستگاه از 56100 اوز هلیوم استفاده می کند. مقدار هلیوم در اسکنر باید بالا باشد که به طبع میزان هلیوم مصرفی دستگاه را نیز بالا می برد.

متاسفانه، میزان هلیوم در زمین به دلیل استفادۀ بیش از حد، رو به کاهش است. هلیوم به میزان زیاد در زمین وجود ندارد زیرا وزن آن زیاد است و وارد جو نمی شود. این گاز به آرامی و بصورت مداوم در فضا شناور می شود.

گاز نجیب قادر به ترکیب شدن نیست و اغلب از طریق تجزیۀ رادیواکتیو طبیعی بوجود می آید. وقتی هلیوم از بین برود، دیگر از بین رفته است زیرا قابل بازگشت نیست.

زمینۀ پزشکی نیاز به میزان بالایی از هلیوم دارد تا شرایط مختلف را شناسایی و بررسی کنند که در واقع استفادۀ بهینه و با ارزش از این گاز است.

Share this post