آشنایی با انواع سوخت گازی

انواع سوخت گازی

معرفی انواع سوخت گازی و تعریف سوخت گازی

تمامی گازهایی که از آن ها به عنوان انرژی حرارتی استفاده می شود را در دسته ی گازهای سوخت و یا سوخت های گازی قرار می دهند. انواع سوخت گازی را با توجه به ماهیتی که دارند به چند دسته تقسیم بندی می کنند که در ادامه به توصیف و تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

انواع سوخت گازی
انواع سوخت گازی

گاز طبیعی: گاز طبیعی پرکاربردترین سوخت در میان انواع سوخت گازی می باشد. گاز طبیعی در واقع همان سوختی است که همگی ما آن را از طریق شبکه ی سراسری گازرسانی در منازل خودمان مورد استفاده قرار می دهیم. این گاز یکی از گازهای بی رنگ است که ارزش حرارتی بین 7 تا 15 هزار کیلو کالری بر متر مکعب دارد. ناگفته نماند که مقدار ارزش گاز حرارتی در تمام نقاط دنیا یکسان نیست و در برخی از نقاط جهان این ارزش حتی تا دو برابر این مقدار هم باشد.

مایعات گاز طبیعی (NGL): مایعات گاز طبیعی یکی دیگر از انواع سوخت گازی می باشد که معمولا در زمان تولید گاز طبیعی به وجود می آید. باید به این نکته توجه داشته باشید که مایعات گاز طبیعی با گاز طبیعی مایع یا همان ال ان جی متفاوت است. مایعات گاز طبیعی از اتان، گاز های مایع پروپان و بروتان و بنزین طبیعی و یا میعانات گازی تشکیل می شود.

گاز طبیعی مایع (LNG): این گاز نیز که یکی از انواع سوخت گازی می باشد، به طور عمده از متان تشکیل شده است. به طوری که اگر تا منفی 161 درجه ی سانتی گراد در اتمسفر سرد شود، تبدیل به گاز مایع می شود و همان طور که در بالا نیز توضیح دادیم با مایعات گاز طبیعی یا همان ان جی ال متفاوت است.

گاز مایع (LPG):  کلمه ی اختصاری ال پی جی برگرفته شده از liquid petroleum gas می باشد و از پروپان و بوتان تشکیل شده است. این گاز همان گازی است که در سیلندر های رایج گاز ذخیره و نگه داری می شود. این گاز در گذشته به صورت عمده در منازل به کار گرفته می شد . اما امروزه کم تر شاهد این نوع استفاده از گاز ال پی جی هستیم. در کشور ما مشاهده می شود که این گاز حتی در خودروها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد . عده ای این گاز را برای سوخت خودرو حتی از گاز سی ان جی نیز مناسب تر می دانند و می گویند این گاز مانند بنزین مایع است و با قطعات ماشین سازگار تر است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این گاز از قدرت انفجار بالایی برخوردار است و در صورت کوچکترین سهل انگاری می تواند خسارات شدید جانی و مالی را به بار بیاورد. گاز مایع ال پی جی، از پروپان و بوتان تشکیل شده است.

گاز طبیعی فشرده (CNG): کلمه ی اختصاری سی ان جی از compressed natural gas گرفته شده است که به معنی گاز طبیعی فشرده می باشد. بیش ترین استفاده ای که از این گاز می شود، استفاده در سوخت خودرو ها به خصوص خودروهای سبک می باشد. این گاز از طریق پمپ هایی که احداث شده اند به کپسول اتومبیل ها تزریق می شود و به نسبت بنزین آلایندگی کم تری ایجاد می کند. این گاز یکی از انواع سوخت گازی است که به سوخت پاک نیز معروف است.

گاز سنتز (SNG): گاز سنتز نیز در دسته بندی انواع سوخت گازی قرار می گیرد که در معرفی انواع سوخت گازی نباید فراموش شود. این گاز بدون رنگ و بو است که در حضور هوا و دمای 574 درجه سانتی گراد بدون شعله سوزانده می شود. توجه داشته باشید که این گاز سمی نیز می باشد.

Share this post