کاربردهای تجاری هلیوم

کاربردهای تجاری هلیوم

خصوصیات : هلیوم ( Helium ) با نماد شیمیایی He یک عنصر شیمیایی با خواص بی بو ،  بی رنگ ، بی مزه و غیر سمی می باشد. که در جدول تناوبی استاندارد در بالای گروه گازهای نجیب جا دارد. هلیم بعد از هیدروژن دومین عنصر سبک جهان است و از لحاظ فراوانی هم باز بعد از هیدروژن در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

 

کاربرد : 1- از کاربردهای عمومی گاز هلیوم پر کردن و بالا بردن بادکنک  برای جشن های تولد می باشد1 2- یکی دیگر از کاربرد های گاز هلیوم این است که این گاز به عنوان هوای محافظ در جوشکاری با قوس الکتریکی، در فرایندهایی مانند کشت بلورها در ساخت قرص‌های سیلیسیم بهره برده می‌شود. 3- به دلیل اینکه گاز هلیم از هوا سبکتر است (نزدیک به ۷ درصد شناوری بیشتری دارد)، برای به هوا فرستادن کشتی‌های هوایی و بالون‌ها از گاز هلیوم استفاده می شود. 4-  همچنین برای تمیز کردن سوخت و اکسیدکننده‌ها از ابزارهای پیش از پرواز و پیش خنک کردن هیدروژن مایع در فضاپیما به گاز هلیم نیاز است.

 

کاربرد های تجاری : به این دلیل که هلیم به سختی در بافت عصبی حل می‌شود، از آمیخته‌هایی مانند تریمیکس، هلیوکس و هلی ایر یا هوای هلیمی، برای غواصی در عمق‌های بالای آب بهره برده می‌شود تا اثر فشار نیتروژن بر دستگاه عصبی بدن کاهش یابد. هلیم به دلیل داشتن ویژگی‌هایی چون: رسانش گرمایی بالا، واکنش ناپذیر بودن، و نساختن ایزوتوپ‌های پرتوزا در شرایط درون یک رآکتور، در برخی راکتورهای هسته‌ای به عنوان گاز خنک کننده و رسانندهٔ گرما، کاربرد دارد. آمیختهٔ هلیم با برخی گازهای سنگین تر مانند زنون دارای ضریب ظرفیت گرمایی بالا و عدد پرنتل پایین است و در سردکننده‌های گرمایی صوتی (ترمواکوستیک) کاربرد دارد. ویژگی بی اثر بودن هلیم باعث شده تا برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی در سردکننده‌های معمولی که اوزون تولید می‌کنند و باعث گرمایش زمین می‌شوند بکار رود. کاربرد های کوچکتر : یک کاربرد صنعتی هلیم، مشخص کردن نشتی می باشد. چون هلیم به خوبی می تواند از بدنه جامد پخش شود ( سه بار سریعتر از هوا ) به همین دلیل به عنوان گازی که می‌تواند محل خروج گاز را ردیابی کند، بکارگرفته می شود.بعنوان مثال می توان از مخزن‌های فشارهای بالا یاد کرد.برای تشخیص محل نشت یک مخزن ، آن را درون یک محفظه خالی و سپس از هلیم پر شده،قرار می دهیم. هلیمی که از محل‌های نشت رد شده را با کمک ابزار طیف سنجی جرمی هلیم شناسایی می‌کنیم.

 

نکات ایمنی :

گاز هلیوم غیر سمی بوده و اشتعال ناپذیر است.

هلیوم در غلظت های بالا جایگزین هوا شده و باعث خفگی می شود.

Share this post