ساخت حسگر شناسايي گاز سولفيد هيدروژن

Wed

باشگاه خبرنگاران/ سولفيد هيدروژن در بسياري از فرايندهاي صنعتي، بويژه فرايند توليد گاز طبيعي و يا بازيافت و تصفيه نفت توليد مي شود.

 

سولفيد هيدروژن، گاز خطرناکي است که با توجه به غلظت و مدت زمان انتشار آن، ممکن است مرگ افراد را در پي داشته باشد.

 

دانشگاه شيراز اعلام کرد؛ پيش تر دانش ساخت اين حسگر که قابليت تشخيص گازهاي سولفيد هيدروژن را در حفاري هاي نفتي، پالايشگاه ها، معادن زغال سنگ و چاه هاي شامل مواد آلي دارد در اختيار کشورهاي چين، آمريکا و انگليس بود. 

 

سرپرست تيم سازنده نانو حسگر دانشگاه شيراز گفت: با توجه به اهميت گاز سولفيد هيدروژن و صدمات جبران ناپذير آن، اين حسگر را مي توان به طور مستقيم در صنايع نفت و گاز به کار برد و با استفاده از آن مي توان در تشخيص به هنگام نشتي گاز سولفيد هيدروژن، اقدام مؤثر و سريعي داشت. اين حسگر مبتني بر نانولوله هاي کربني پوشانده شده با نانوذرات مس است و در ساخت آن از بستر قابل انعطاف پلي اتيلن تترافتالات (PET) استفاده شده است. 

 

وي گفت: حسگر شناسايي گاز سولفيد هيدروژن قادر است غلظت اين گاز ها را در حدود پنج ppm تشخيص دهد همچنين زمان پاسخ دهي آن در اين غلظت ۱۰ ثانيه و زمان بازگشت آن ۱۵ ثانيه گزارش شده است. 

 

سرپرست تيم سازنده نانو حسگر گفت: حسگر شناسايي سولفيد هيدرو‍‍‍‍ژن را با تغيير ماده حساس، براي کاربردهاي زيستي و شناسايي عوامل بيماري و کنترل عوامل حياتي بيمار نيز مي توان به کار برد. همچنين استفاده از آن در صنايع هواپيمايي و آتش نشاني نيز امکان پذير است.

 

Share this post